Et tæt samarbejde mellem konsulenthuse og kunder er et ”must” for ethvert succesfuldt samarbejde. Dette gælder også, når vi taler rekruttering. Desværre ses det ofte, at rekrutteringsfirmaerne kører et sololøb. Dog er det muligt at få det bedste fra to verdener. Dette kan gøres ved at flytte rekrutteringsfirmaet ind hos kunden – altså få en InHouse konsulent fra rekrutteringsfirmaet til at sidde i kundens faciliteter. Ved dette opnås fordelene fra konsulenthusene som fx specialistviden om jobmarkedet, relevante værktøjer, et godt netværk, samt mulighed for neutral kontakt. Ligeledes opnås fordelene ved intern rekruttering som fx tæt og uformel dialog med de rekrutterende ledere, de kommende kollegaer og kendskab til de uskrevne værdier hos kunden. Specielt sparringen med lederne syntes at halte, ligesom den uskrevne kultur kan være svær at formidle når man selv er en del af den. Lederne får ofte en god sparring om de aktuelle kandidater, men sparringen om fx processen, afholdelse af samtaler og hvad kunden kan gøre for at blive mere attraktiv blandt kandidater, udebliver.

Stærkt metodik – også til de større stillinger

Når man starter snakken om en InHouse konsulent, tænker kunden umiddelbart på hjælp til mindre stillinger. Men det er der ingen grund til. Det indgående kendskab til kundens organisation er helt ud lige så vigtig en parametre ved ledende roller som alle andre. Når der er behov for at være neutral i processen eller der er behov for sparring omkring opgaveløsningen, så tager konsulenten ud til kontor for rekrutteringsfirmaet i stedet for kundens. Men ellers bruger konsulenten tiden hos kunden, for derved at opnå så godt et kendskab til kunden som muligt.

Bedre og billigere sammenlignet med ekstern

Det er dog ikke altid, at det tætte samarbejde kan lade sig gøre. Det sætter nemlig i den grad høje krav til den enkelte konsulents kompetencer. Konsulenten skal ikke længere blot finde kandidater. De skal i højere grad kunne forholde sig til kunden som helhed. Til gengæld kan et samarbejde blive rigtig godt, når man får en kompetent konsulent, som forstår kundens organisation. Ofte bliver samarbejdet langt mere succesfuldt, end når man lader rekrutteringsopgaverne blive håndteret eksternt – og at det så også ofte er billigere, gør jo ikke noget.

Share This